Tiplijn: 06-19541384

Vrachtwagenchauffeur vraagt de weg aan agenten en krijgt 17.000 euro boete

54

HENDRIK-IDO-AMBACHT – Een 50-jarige vrachtwagenchauffeur uit Turkije die op 17 november de weg kwijt was en twee agenten de weg vroeg, zag zijn vraag beantwoord met bijna 17.000 euro aan boetes. De chauffeur reed rond 02.45 uur op de A16 ter hoogte van Hendrik-Ido-Ambacht toen hij op een parkeerplaats stopte en twee agenten aansprak. De agenten maakten van de gelegenheid gebruik de chauffeur en zijn voertuig te controleren.

De vrachtwagen van de man bleek te zijn voorzien van een extra, illegale tachograaf en van apparatuur die de originele tachograaf omzeilt. Alles bij elkaar opgeteld leverde dit een totaalbedrag aan boetes van 16.900 euro op, het merendeel voor het Turkse bedrijf dat eigenaar van de vrachtwagen is. Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden van de vrachtwagen.

Agenten hebben de vrachtwagen naar een politieterrein gereden. Daar zal een extern bedrijf de illegale apparatuur uit de vrachtwagen halen en het voertuig in originele staat herstellen, waarna de vrachtwagen opnieuw gekeurd moet gaan worden. Deze kosten zijn allemaal voor rekening van het bedrijf.

Dit kan u ook interesseren

Deel dit bericht:

54 reacties

  1. Rudi Hofstra on

    Er zijn honderden Nederlandse bedrijven en chauffeurs die knoeien met magneten laptops meerdere bestuurders passen,waarom is dit nieuws? En waarom dat bedrag? Ik bedoel racende inhalende zuipende vrachtwagenchauffeurs uit Polen ( die een echt gevaar vormen op de weg) word toch ook niks aan gedaan,echt helemaal NIKS!!!.die Turk zit op een lange rit en mag anders maar 9 uur rijden op een dag en moet dan 14 uur stilstaan

    • v de muijnck on

      Kansloze reactie meneer hofstra. Als ze haast hebben gaan ze maar met 2 chauffeurs weg. Het is een goede zaak dat hij is gecontroleerd. Ook dit is concurrentie vervalsing en ook nog een sociale dumping. Nu toevallig een turk morgeb weer een oostblokker.

    • Heer Rudi,

      Ook wij Nederlanders moeten boete voor het geen wij fout doen en ook zat betalen aan de regering! Dus waarom deze mensen niet als iets niet orde is? Ik geef je gelijk qua oplichters uit Polen, die verzieken hier alles en het is mij nog steeds een raadsel dat ze een Nederlands bedrijf opzetten, met Nederlandse telefoonnummers maar de auto’s besturen met een Pools kenteken? Daarbij rijden ze bog eens in prachtige bakken rond hier in Nederland, dus zo slecht hebben ze het nog niet in Nederland!

      • waarom is er nog geen een nederlander slim genoeg geweest om een bedrijf te starten met goedkopere wagens uit polen.
        ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
        dat is gewoon slim gebruik maken van europa, niet vergeten, je bent niet meer alleen een nederlander maar ook een europeaan, ipv kort en bekrompen aan nederland te denken kan je ook positief denken en de mogelijkheden bekijken die europa heeft geboden

        • Zo is dat! lekker meedoen met het misbruik maken van anderen. Uitbuiten die sukkels! Laat het recht van de sterkste, slimste, slechtste maar gelden! Iedereen weet dat dubieus lobbywerk en nog erger aan de orde van de dag is in Brussel maar een kniesoor die daarop let!

      • Ben helemaal met jou niet eens Jane. Ik kom zelf uit Polen ben ik ook vrachtwagenchauffeur rij ik voor Nederlandse bedrijf al jaren verdien ik niks minder als nederlander maar die keuze heb ik zelf gemaakt. Minder geluk hadden mijn land genoten wat waren naar Nederland gekomen om in goede bedrijven te kunnen werken en…. klotzaken als wal… k..ps. hei….amp. vos enz. willen niks meer als aleen salarissen knipen om ze vervoer nog goedkooper te maken en dat zijn aleen mega groote bedrijven wat zo doen die jongens willen ook geld verdienen. Van concurrentie af zelfde loon dan is Oost Europa niet meer Zo goedkoop!!!

    • 14 stil staan……hoe kom je erbij…. Maximaal 11 uur stil staan, en minimaal 9.Ik ben zelf chauffeur, en waarom zou hij wel door mogen rijen en Ik niet…..Dit noemen ze concurrentie vervalsing, blijkbaar deed deze meneer continu anders had hij dit systeem niet auto

      • Even ter info, 9 uur rijden 1 uur pauze (ruim genomen) 14 uur stil staan op alleen rij dagen! Als jij chauffeur bent weet je toch zeker dat je niet 2 keer binnen de 24 uur mag beginnen? Even na denken voor je wat schrijft!

        • Dit mag wel. Begin jij om 1 uur s nachts en rijd je 9 uur plus 1 en half uur rust. Dan maak je 9 rusturen. Dat is achttien. En volgens mij heeft een dag 24uur

        • Klein foutje het klopt je mag geen twee keer negen uur rijden binnen 24 uur ben ik akkoord mee maar een chauffeur mag wel 15uur arbeid doen da wil niet zeggen rijden dat is Vb. 9uur rijden 45min pauze en 5u45min arbeid zoals laden en lossen dus je mag 3maal 9u rijden 2maal10uur rijden 3maal9uur rust 2maal11uur rust maar iedere dag mag in totaal 15uur werken arbeid en rijtijd samen en daar moet iedereen zich aan houden wie niet moet en zal beboet worden eerlijk is eerlijk groeten

          • Je mag wel degelijk 2x per 24 uur beginnen. De wet zegt dat je na een rustperiode van 9 of 11 uur mag gaan rijden. De 24 uurs periode staat nergens vermeld.

      • Van Acker Rigis on

        De wet zegt dat je een nieuwe dagelijkse rijtijd mag aanvangen na een dagelijkse rusttijd van 11u of een verkorte dagelijkse rusttijd van 9u. Zodoende kan een werkdag inclusief rust minder dan 24u bedragen. Na een periode van 6 dagelijkse rijtijden, dus niet 6 keer 24u, dien je een wekelijkse rusttijd van 45u of een verkorte wekelijkse rusttijd van minstens 24u in te lassen… Effe cursusje rij- en rusttijden volgen voor je code 95?…

      • Jean-Marie Rapaert on

        Beste Danny,
        Lees eens beter nogmaals de Europese regels aangaande Rij en Rusttijden!!!!!
        MINIMAAL 11 uren rust ( 2 maal in de week) en MINIMAAL 9uur Rust ( 3 maal in de week), met een MAXIMALE werkperiode van 5 dagen aansluitend;
        Greetz

    • terecht dat ze het bedrijf bekeuren. Wij mogen ook niet over onze uren heen. Zodra buitenlandse bedrijven dat doen raken wij nog meer ons werk kwijt. Vind het meer dan terecht. Tevens zijn die rij en rust tijden ook voor veiligheid. Als je over die uren heen gaat raak je na een paar keer erg vermoeid en ben je net zo’n groot gevaar als een beschonken chauffeur

    • Een chauffeur mag gewoon 2x in een week 10 uren rijden ipv 9. daarbij mag hij ook 3 nachten 9 uur, ipv de verplichte 11 uur stilstaan. Daarbij is iedereen verplicht zich aan de wet en dus de rijtijden te houden. Dus ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan hebt?

    • En die regels zijn er niet voor niks.
      Je weet als chauffeur hoe het werkt en als je de regels overtreed, zitten daar forse kosten aan!

    • de prijs is hoog en sommigen zouden beter worden tegengehouden, maar ik vindt dat maar normaal dat ze maar 9 uur mogen rijden. anders nog meer ongelukken. wij hebben ook limiet voor werkuren, dus die chauffeurs ook, ook al zijn ze van een ander land

      • Tessa jij vind het maar normaal dat een BEROEPS CHAUFFEUR maar 9h mag rijden ? Awel ik niet ! Dat mogen er meer zijn, ze mogen 15 eerkuren maken op een dag, waarom dan ook in geval van lange ritten geen 15h rijen ? Is eerlijk… een gewone arbeider kan zen 8h gaan werken in de auto stappen en zomaar naar italie of spanje rijen.. in 1 keer 13 a 14 h rijen.. sorry maar dat vind ik niet normaal.. een beroeps chauffeur mag maar 9h en iemand wat maar rondjes rond de kerk toert mag zolang hij wil of kan ???? Wat noem jij nu normaal ?

  2. Wel Rudi als de chauffeur zelf de politie aanspreekt en zij beslissen om de vrachtwagen te onderzoeken dan ze maar hun werk. Regels zijn regels en de politie kan niet iedereen controleren dat weet je zelf ook.

  3. Jullie kijken goed naar chauffeurs van Cornellisen.Daar polse vrachtwagenchauffeurs rijden met laptop..en soms kijken naar films..

  4. Heelaas voor die Turk. Zijn doorgaans wel goeie lui en hebben, hadden altijd tijd. Denk dat hieruit blijkt dat onze voormalige achter t ijzeren gordijn opgesloten platkoppen, ook in Turkye de markt flink aan t verzieken zijn, zodat deze Turk ook, net als vele Nederlandse chauffeurs, genoodzaakt is zo af en toe even creatief te zijn met rij en rust uren. Om deze man, dit bedrijf te helpen zullen we maar een giro rekening voor ze openen. Of niet????

    • Leuk hé creatief bezig zijn… totdat je wordt doodgereden door zo’n randdebiel die “creatief” met zijn meter omgaat. Die zaken zijn er niet voor niets. Helaas zijn er dus nog mensen die dit gaan verdedigen. Je kan beter alle rotte appels er proberen uit te halen dan zijn we beter bezig. Hetzelfde geldt voor die mensen die nog steeds denken te kunnen sms’en onder het rijden of nog erger. Het is te zot voor woorden dat er geen of nauwelijks controles zijn want aan de hoogte van de boete ligt het niet.

  5. Wil Rombouts on

    Waarom worden altijd de Polen vernoemd? Zij werken bijna altijd voor West-Europesche bedrijven waaronder heel veel Nederlandse. Die zo allerlei wetgeving en CAO ontduiken. Maar dat wordt er nooit bij verteld.

  6. Robin Rotterdam on

    Sorry of je nu blank, geel, zwart, of paars ben of af kom je vanaf plutto. Regels zijn er voor iedereen en nu is het een Turkse chauffeur over een paar dagen een Hollandse, dan een Duitse, dan een Poolse etc etc. Nee meneer Rudi regels zijn er voor iedereen zie het als een verkeerscontrole je wordt er uitgepikt of niet en dan heb je pech. En doel bewust overig verkeer ingevaar brengen ongeacht afkomst, soort, ras of kleur moet gewoon keihard aangepakt worden. Je weet van te voren dat het niet klopt, nou dan zijn de risico’s ook voor je zelf of je baas, zo simpel is het. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. En kap is met dat domme gezeik over de afkomst, ras, kleur of wat dan ook, wordt er kots misselijk van, een mens is een mens ongeacht wat.

  7. Als ik de hoogte van de boetes lees en iemand schrijft dat niet alles gecontroleerd kan worden, denk ik: laat de politie dan deze illegale bendes aanpakken in plaats van mankracht te verspillen aan nutteloze controles of iemand 4 km te hard rijdt.

  8. Ik vindt het ook terecht dat hij bekeurd is. Concurrentie vervalsen gevaar op weg maar 17.000€ is best hoog vindt ik persoonlijk.

    • als iemand uit je omgeving platgereden wordt door zo’n figuur die het niet zo nauw neemt met de rijtijden wet (die er ter bescherming van de chauffeur ivm uitbuiting alsmede voor zijn medeweggebruikers is) dan zul je die 17K nog te weinig vinden.

    • De boete valt zo hoog uit, omdat het denk ik een economisch delict is, net zoals het overbeladen van een vrachtauto..

  9. waarom begint iedereen eigenlijk meteen over Polen en Turken te schreeuwen?

    Mag ik ook even wijzen op die twee NSB’ers die een simpele vraag als voldoende aanleiding zien om een auto binnenstebuiten te keren?
    Die zou namelijk ook net zo goed bij een Nederlander kunnen gebeuren!

  10. een dergelijke behandeling is voor nl truckers al standaard in Frankrijk onze vrienden op de a16 zullen dit dus wel overgenomen hebben en Turks matriaal ziet er op het algemeen top uit dus daar is wat te halen bij platkoppen denken ze nog steeds niet na want die hebben 3 rijbewijzen en 3 bestuurders kaarten voor10 eu

  11. Hindrik M van der Beek on

    Het enigste wat ik mis in dit verhaal is waarom de politie besloot om hem verder te controleren. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat als ik de weg vraag, op een parkeerplaats, men gelijk m’n hele hebben en houden gaat controleren. Dus ben nieuwsgierig wat de reden daarvoor was. Voor de rest wordt er veel geblazen terwijl men niet ecxact weet van de hoed en de rand. Suggestief stuk journalistiek.

  12. La de polen met rust.zeker vergeten hoeveel voor je vrijheid zijn gevallen in WW2 .en bovendien werken ze.voor hun geld .kunnen meer deel van uitkering trekkers niet zeggen.bij.deze

    • Beste Henk

      Ik ben een vrachtwagenchauffeur in de WW ik wil graag werken maar mag 2 jaar geen truck besturen door een epileptische aanval en kom verder nergens aan de slag door dat het bedrijfsleven ervoor kiest om goedkope arbeidskrachten uit het oosten halen, IK ZIT NIET THUIS VOOR DE LOL!!!

  13. eric van den kerkhof on

    Laat me niet lachen. Die laten auto staan. Turk naar huis. Overheid verkoopt auto voor schrootprijs. En hoppa. Beetje geld. Turk maand later op nieuwe auto weer hier.
    Stelletje slaapmutsen
    Hoera voor de ned overheid.

  14. 90 %van alle vrachtwagens rijden als idioten ik maak 70000km per jaar door heel europa en die vrachtwagens zijn overal het zelfde inhalen met 1km/h sneller en dat duurt dan 10 km voordat ze er voorbij zijn,en wat winnen ze ermee?2 min eerder op bestemming.ik zeg inhaalverbod door heel europa voor die klote dingen en gewoon rechts blijven rijden.

  15. Tuurlijk 15 uur werken op 1 dag, jammer dat je maar max 12 uur mag werken per dag. Max 60 uur per week en gemiddeld 55 uur in de zoveel weken. Ff cursusje rij en rust tijden!?

  16. chriszzz uw reactie trekt op niks je bent ne grote zeveraar ( halen ze u nie beter van de baan ) al 1 klootzak minder dan

  17. Felix De Baerdemaker on

    Als ex Vrachtwagen chauffeur In Belgié De transport Sector heeft altijd problemen geweest. Het probleem met de ex Oost Europa kan opgelost worden . De vrachtwagen chauffeur mogen ,niet langer dan 12uur. In hun stuurhut verblijven . om te overnachten . moeten in een hotel Gaan slapen. Controle daar op . De oplossing ligt bij de hand Afstand plaats rijden omkoppen van trailer. het zal niet alleen meer veiligheid op de baan zijn . Maar ook meer te werkt stelling mee brengen. Om fraude uit te sluiten chauffeur kaart . in te stellen dat De vrachtwagen. niet kan starten . waar meer de chauffeur niet is ingeschreven in land dat hij of zij is tewerk gesteld . Volgens de CAO van het land .En waar de vrachtwagen is in geschreven in land waar de chauffeur is te werkt gesteld . Gelijk loon voor gelijk werkt

  18. denny timmers on

    als ik dit allemaal lees zeg ik maar een ding het hele leven van de nederlands vrachtwagen chauffeur en het bedrijfs leven in transport weer lekker terug draain naar 1970 en 80 toen was je nog chauffeur

  19. Wat een geauwehoer het is inderdaad het gebeuren van de binnenland chauffeurs die denken dat zij de dienst uit maken maar als je dus iets verder van huis gaan ik zelf rij nú sinds een jaar niet meer maar 45 geleden tieen reed ik bij HOCU in utrecht en daar was ik dus 28 weken van huis dus hele maal niet in holland geweest waar toen reed ik van bremerhaven naar finland en toen verdiende ik in detwee weken 700 loon en daarbij kvan een weekend daar voor kregen we dan 200 en voor een. Rit finland 500 en voor doorladen 100 en dan deden we drie eigen in twee weken dus waar kwamen wij mee thuis in de twee weken 700 plus 1500plus 400 plus 300 en dat waarin totaal 2900 en detwee weken ja 1450 per week ja en nú praten wij over 1973 daar kon je wat mee nú kan je dat geld dus niet meer bij elkaar rijden nee echt niet mijn laatste baas dat es westdijk in Alphen a d Rijn en daar heb ik dan ook nog wel afrekeningen gehad van boven de 6000 in de 4 weken maar dat is toch ook wel drie jaarterug. Hoor maar nú krijg je als jij 5a8 weken van huis bent dan mag je blij zijn met de helft gr cor

  20. Je mag zeker 2 maal beginnen op de zelfde dag.Alleen begint de dag om 00:00 uur en eindigt om 24:00 uur.
    Bv ga ik om 00:00 uur rijden tot 09:45 met 1x pauze mag ik na mijn verplichte rust nog maar een uur rijden die dag.je mag namelijk niet meer dan 10 uur rijden op 24 uur.

Reageer