Tiplijn: 06-19541384

Politie start campagne tegen babbeltrucs

0

REGIO – Een huisbezoek van twee agenten, kwam een 87-jarige vrouw uit Hendrik-Ido-Ambacht duur te staan. Na hun ‘controle’ in haar woning aan de Reedijk, was ze een flink geldbedrag kwijt. Het slachtoffer had niet door dat het helemaal geen agenten waren.

Ze had dan ook niet naar hun legitimatie gevraagd. Het is politie, dus het zal wel kloppen, dacht de vrouw. Een bejaard echtpaar uit Dordrecht was ook zo goedgelovig, toen ’s ochtends een man voor de deur stond. Hij hing een onsamenhangend verhaal over geld wisselen op. Gewisseld werd er niet, gestolen wel. De envelop met een flink geldbedrag was weg, toen de onverwachte gast was vertrokken. De vrouw uit Hendrik-Ido-Ambacht, het bejaarde echtpaar uit Dordrecht en nog eens vele ouderen in de eenheid Rotterdam werden in 2016 slachtoffer van een babbeltruc.

Veiligheidsgevoel
Bij een babbeltruc weten criminelen met een overtuigende smoes een woning binnen te komen. Om er vervolgens met geld, een pinpas of andere waardevolle spullen vandoor te gaan. Het vertrouwen van de slachtoffers wordt geschaad en dat heeft veel impact. Als er geweld wordt gebruikt en de babbeltruc bijvoorbeeld uitmondt in een woningoverval, zijn de psychologische effecten nog groter. Het veiligheidsgevoel van ouderen wordt heel direct en vaak voor langere tijd aangetast. In veel gevallen komt er ook nog schaamte bij. Soms zelfs zo erg, dat mensen geen aangifte durven te doen.

Campagne
Op maandag 13 februari 2017 is politie Rotterdam  gestart met de campagne ‘Laat niemand binnen, wat ze ook verzinnen.’ Daarmee wil de politie ouderen leren hoe ze voorkomen dat ze slachtoffer worden van een babbeltruc. De campagne is niet alleen gericht op senioren, maar ook op de mensen in hun naaste omgeving. Het is ook aan buren, kinderen, of verzorgers om ouderen te wijzen op hun kwetsbare positie. Wijkagenten zullen informatiepakketten uitdelen, er verschijnen posters en folders en zowel op internet als op televisie en in kranten en tijdschriften wordt aandacht aan het onderwerp besteed.

André van Duin
André van Duin is de ambassadeur van deze campagne, die landelijk navolging vindt. Maandag om 17.00 uur gaf hij het startsein van de campagne in Omroep Max.

Puzzel mee door onderstaande puzzel uit te printen (opslaan kan met rechtermuisknop op afbeelding + afbeelding opslaan als) en op te lossen.

Dit kan u ook interesseren

Deel dit bericht:

Reageer