ALBLASSERDAM – Op de trappen van van de nooduitgang van de Sophiaspoortunnel nabij de Hoogendijk in Alblasserdam is woensdagavond 28 juni 2023 brand gesticht. Op de trappen was hooi gegooid en dit was in brand gestoken. Medewerkers van Qbuzz zagen vlammen van twee meter hoog, maar hadden met een handblusser onvoldoende bluscapaciteit.
De brandweer werd daarom opgeroepen om te blussen. Binnen enkele minuten na aankomst was de brand onder controle. Eerder op de avond rukte de brandweer uit voor een melding ’tilassistentie’ op de West-Kinderdijk in Alblasserdam. Net als eerder deze week liep een stoellift in een woning langs de dijk vast. De brandweer heeft de bewoner geholpen.
De Sophiaspoortunnel is een Nederlandse spoortunnel, die onderdeel is van de Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. De naam is afgeleid van de Sophiapolder, een eilandje in de rivier de Noord tussen Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht, waar de tunnel onderdoor loopt. De tunnel kruist verder twee rivieren, dertien wegen en vijf sporen. Hij is daarom grotendeels uitgevoerd als boortunnel, en is inclusief toeritten 8115 meter lang. De eigenlijke tunnel ligt hoofdzakelijk in de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht en Molenlanden en voor een klein deel in Alblasserdam en is 4240 meter lang. Hij bestaat uit twee enkelspoors tunnels die met een tunnelboor zijn aangelegd. Deze diepste punten liggen zo’n 25 meter onder NAP en zijn te vinden bij Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht. Daar bevinden zich de hoofdwaterkeringen. De bouw begon in 1999 met de aanleg van een startschacht. Vervolgens werd in mei 2000 begonnen met de eerste tunnelbuis, en in december 2001 met de tweede tunnelbuis. In 2002 was de tunnel klaar.